- Hogyan lett szegedi az Alternatív Színházi Szemle?
-Az Alternatív Színházi Szemle 1994-ben indult Budapesten. Nyolc szemlét rendeztek a fővárosban, rendkívül minimális támogatással. 2003-ban, amikor átvette a Független Színházak Szövetségének jelenlegi vezetése az esemény szervezését, 1,2 MFt volt a költségvetésünk. Kerestük a megújulás lehetőségét. Szegeden akkor már tizenéve működött a Thealter, melynek filozófiája közel állt a mi gondolkodásunkhoz, és éppen ebben az évadban ők is komoly anyagi nehézségekkel küzdöttek, kevés volt a támogatottságuk, így a fesztiváljuk léptéke is csökkent. És mivel szegedi vagyok, mindenkit ismerek, javaslatot tettem: keressük meg a Thealter vezetését, hogy mit szólnának egy kettő az egyben fesztiválhoz. Leköltözne az Alternatív Színházi Szemle Szegedre, és a magyar előadásokat - amiket a Thealter mindig meghívott a nemzetközi mezőny mellett - átengednék nekünk, mi az évad termését egy zsűrivel kiválogatjuk, és a legjobb 10-12 magyar előadást meghívjuk, versenyeztetjük, díjazzuk. Mindemellett különféle szakmai programokat fogunk szervezni, amiket eddig nem rendeztek a Thealteren. Így alakult ki a SZASZSZ, a Szegedi Alternatív Színházi Szemle.
- Hogy működött a közös szervezés?
- A Thealter több mint tíz éves tapasztalattal rendelkezett már a fesztiválszervezésben, megvoltak a helyszíneik, a szállásaik, az apparátusuk, egy nagy önkéntes háló alakult ki ekkorra már a rendezvény körül, ami segítette a működését. Mi pedig azt gondoltuk, hogy a szakmai programmal fogjuk a kettős fesztivált megerősíteni. Így indult el a fiatal újságírók nemzetközi szemináriuma, mozgás workshopot tartottak a Színművészeti Egyetem tanárai Ladányi Andrea által metodikája alapján, fotós workshopot szerveztünk, kiállítást rendeztünk olyan koreográfusok, zeneszerzők, rendezők képeiből, akik képzőművészettel is foglalkoznak, filmvetítéseket, tematizált bábelőadásokat, szakmai beszélgetéseket bonyolítottunk le, tánc és színházi fotókiállításokat rendeztünk, mindezeket alternatív helyszíneken. Tulajdonképpen egy komplett fesztivált szerveztünk a versenyprogram és a Thealter mellé.
De öt év alatt túlnőttük önmagunkat, a szegedi lehetőségeinket. Nagyon rátelepedtünk a Thealterre - így érezte mindkét fesztivál szervezősége -, már annyira a Szemle által felduzzasztott esemény lebonyolításával voltak a szegediek elfoglalva, hogy nem tudtak a Thealterre annyi időt, energiát fordítani, amennyit szerettek volna.
- Ezért váltak el idén az útjaik?
- Nem beszélve arról, hogy Szeged városa nem tudott komoly anyagi támogatást nyújtani a fesztiváloknak - szegediként ezt nagyon szomorúan vettem tudomásul. Párszázezer forint csurrant-cseppent díjakra, a nemzetközi újságírói szemináriumra, azt nem mondhatom, hogy egyáltalán nem támogattak, hogy nem vettek rólunk tudomást. De hasonlítsuk össze ezt azzal, hogy Pécs évente 60-70 millió forintot szán rá, és még egyszer ennyit a minisztérium, hogy a POSZT-ot ott rendezzék, és Pécs poszton legyen.
Tehát több minden vezetett odáig, hogy tavaly, az ötödik, kis jubileumi Szemlén én mint a fesztivál fő szervezője felvetettem, hogy gondoljuk át az Alternatív Színházi Szemle működtetését. Egyrészt szakmailag önállóan meg tud állni a lábán, másrészt biztos anyagi alapokra kellene helyezni. Lehet ugyan pályázni, de az már csak a bonusz legyen egy biztos anyagi forrás mellett, amit a város ad a szemlének. Mert ha a város ad, a minisztérium is ad. Keressük meg azt a várost, ahol az alternatív művészetekre van fogadókészség. Javasoltam, hogy a BESZT, a Befogadó Színházak Társulása vegye át a szemle technikai lebonyolítását, míg a Független Színházak Szövetsége szakmailag felügyelje a Szemle létrejöttét, döntsön, hogy ki legyen a válogató, kik legyenek a zsűriben, milyen szakmai programokat szervezzünk, az operatív munkát pedig hagyjuk a BESZT-re. Hasonlóan ahhoz, ahogy a Magyar Színházi Társaság szakmailag felügyeli a POSZT-ot, de a POSZT Kht., a pécsiek szervezik meg, vezénylik le az eseményt. Nekünk nincsen akkora támogatásunk, de látnunk kell, hogy egy fesztivál megszervezése így működőképes.
- Végül miért esett Debrecenre a választásuk?
- Mindenképpen vidéken szerettük volna megrendezni a Szemlét, több várossal tárgyaltunk, és a legkecsegtetőbb ajánlatot Debrecentől kaptuk. A debreceni önkormányzat hajlandó volt pénzt, helyszíneket és egyéb nem anyagi jellegű támogatást nyújtani a szemlének, így a minisztérium is tudott pénzt adni, valamint körülbelül másfél hete tudjuk, hogy az NKA mekkora összeget szán arra a fesztiválra, ami két hét múlva kezdődik... Ebből is látszik, hogy a pályázati rendszerrel komoly gondok vannak.
Forrás: Közép-Európa Táncszínház
- Kik a szakmai szervezet tagjai, akik a DASZSZ művészeti kérdéseiről döntenek?
- A Független Színházak Szövetsége megalakította azt a bizottságot, amely a szemle szakmaiságáért felelős. Hudi László mint az FSZSZ elnöke, Magács László, mint a BESZT elnöke és jómagam alkotjuk ezt a kuratóriumot. Mi döntöttünk arról - miután kiderült, hogy mennyi pénzünk van -, hogy mik azok a tendenciák, amiket a szegedi gyakorlatból átültethetünk az idei szemlére. A támogatásból szerencsére a minimumprogramnál egy picivel többet tudunk megvalósítani. Felkértük Árvai Györgyöt válogatónak - már évek óta egyszemélyes a válogatás az Alternatív Színházi Szemlén -, aki tizenkét előadást ajánlott meghívásra, az összes meghívottal tárgyaltunk is, és nyolccal sikerült egyeztetnünk az időpontot, helyszínt, technikát. Felállt egy új operatív stáb is: Éri Ildikó főszervező, Trifonov Dóra szervező, Szirtes Attila műszaki vezető, Hámori Viktória sajtókapcsolatok.
- Miért szeptembert választották a Szemle időpontjául?
- Szerettünk volna egy egyetemi városban közel kerülni a tanév kezdetéhez. De két oldala van az időpont kiválasztásának: ha július közepén rendezünk egy fesztivált, akkor arra számíthatunk, hogy a fellépők, közreműködők, a szakmabeliek könnyebben részt vesznek az eseményen, de évadkezdéskor, szeptemberben már nehezebb minden előadást meghívni, a zsűri, a szakmai beszélgető nem ér rá, viszont a közönség, a fiatalok szempontjából talán ez az időpont kedvezőbb. Kipróbáljuk most, hogy a szeptember hogyan működik. De szűk a mozgásterünk, mivel közvetlenül a DASZSZ előtt tartják Nyíregyházán a Vidor fesztivált, június a POSZT-é és a Határontúli Színházak Kisvárdai Találkozójáé, július közepe a Thealter ideje, a Thealter előtt a Szárnyas Sárkány Hete - Nemzetközi Utcaszínházi Fesztivál van Nyírbátorban, Szeged után Kapolcs, utána pedig jön a Sziget Fesztivál, de még ott a VOLT és a SZÍN is, ami szintén komoly konkurencia. Tehát nagyon nehéz helyet találni.
- A versenyprogramon kívül milyen eseményekre számíthatunk idén?
- A koncertekkel a fiatalokat próbáljuk megszólítani, a szakmai beszélgetésekre is várjuk a városba ekkor érkező egyetemistákat, lesznek utcaszínházi előadások, Bartal Kiss Rita és a 2005-ös LEIKA fotós mesterkurzus hat fotóművészének kiállításai, és vetítéseket tartunk a fesztivál klubjában (a MODEM-ben) azokról az előadásokról, amelyek egyeztetési okok miatt nem tudnak Debrecenben bemutatkozni.
Nagy változás előtt van az Alternatív Színházi Szemle. Hálásak vagyunk Debrecen városának és a minisztériumnak a támogatásért, és reméljük, hogy legközelebb a Nemzeti Kulturális Alap első körös, tehát meghívásos, és hamarabb elbírált pályázatai közé kerülünk. Meglátjuk, hogy a debreceniek hogyan fogadják a fesztiválunkat, és hogy ez az időpont megfelelő-e a szemle számára. A meghívott előadások az alternatív szférán belül is alternatívnak számítanak, ahogyan a helyszínek többsége is, például a vasúti pályaudvar. Idén nagyobb arányban szerepelnek színházi előadások, mint táncprodukciók a programban. Árvai György az ÁTHALLÁSOK-ÁTLÁTÁSOK-ÁTJÁRÁSOK fogalomkörén belül izgalmasan, egyedi módon válogatott a 2006. május elseje óta bemutatott előadások közül. A Szemle zsűrijének idén négy tagja lesz: Karsai György, Káel Csaba, Lévai Balázs és Varga Mátyás.
A beszélgetés 2008. augusztus 31-én hangzott el a Tilos Rádió KULT című kulturális portréműsorában. A szerkesztett változatot Fehér Anna készítette.
Szeptember 12. (péntek)
14:00 - Bartal Kiss Rita: „Az ég tündérszoknyakék..." -időszaki
kiállítás szeptember 16-ig látogatható a Vojtina
Bábszínházban.
18:30 - A DASZSZ megnyitója a Baltazár Dezső téren
19:00 - Krétakör Színész Tánczenekar koncertje a Baltazár
Dezső téren
21:00 - a.N.N.a Mobil Front Műhely és a DrámaMA előadása
Göttinger Pál rendezésében, a Csokonai Színházban
Szeptember 13. (szombat)
11:00 - Szakmai beszélgetés a Vojtina Bábszínházban
18:00 - Brecht - The Hardcore Machine a Kosztolányi Dezső
Színház (Szabadka) és Urbán András Társulatának
Előadása, a Csokonai Színházban.
20: 00 - Alibi a Tünet Együttes előadása, Szabó Réka rendezése
a Víg Kamara Színházban.
22:00 - Végtelen az Élőkép Társulat előadásában Bársony Júlia
rendezésében a Vojtina Bábszínházban.
Szeptember 14. (vasárnap)
11:00 - Szakmai beszélgetés a Vojtina Bábszínházban.
16:00 és 19:00 - Emigránsok a Holdvirág Kamaraszínház
előadása a debreceni pályaudvaron.
19:00 - Othello kommentárok a Budakeszi Kompánia Társulat
előadása Debreczeni Márton rendezésében a Víg
Kamara Színházban.
20:30 - Fabula Rosa koncert a Baltazár Dezső téren
Szeptember 15. (hétfő)
11:00 - Szakmai beszélgetés a Vojtina Bábszínházban
17:00 - Melankólia a Gergye Krisztián Társulat előadásában a
Kölcsey Konferencia Központban.
18:30 - Péterfy Bori & Love Band koncert a Baltazár Dezső
téren
20:00 - „Holland Cunami" - Drowing in Europe a SPACE
dokumentum-színház (NL) előadása a debreceni
pályaudvaron.
Szeptember 16. (kedd)
11:00 - Szakmai beszélgetés a Vojtina Bábszínházban.
17:00 - IPSUM a Természetes Vészek Kollektíva előadása,
mellyel Árvai György, a válogató bemutatkozik a
Vojtina Bábszínházban.
18:30 - Díjkiosztó a MODEM - Modern és Kortárs Művészeti
Központban.
19:00 - Kiss Erzsi Panchan koncertje a Baltazár Dezső téren.
21:00 - Tomprincz & the Ex koncertje a MODEM - Modern és
Kortárs Művészeti Központban.