Mindentudó mellébeszélők
Elfriede Jelinek: Mi történt, miután Nóra elhagyta a férjét, avagy a társaságok támaszai - Örkény Színházi
Emlékeztetőül: Nóra – még Ibsennél – uzsorakölcsönt vesz fel Krogstadtól, de az adóslevélen kénytelen aláhamisítani a kezes, vagyis haldokló apja aláírását. Bár a pénzt férje gyógyíttatására fordítja, az évek múltán felbukkanó ügyvéd zsarolása nemcsak a titokról, hanem Helmer jelleméről is lerántja a leplet: a férj az egyik pillanatban még árulásként éli meg Nóra segítségét, és semmisnek tekinti házasságukat, a fenyegetés elültével viszont már elnézően szeretgeti feleségét. Az Ibsen-dráma tehát azzal fejeződik be, hogy Nóra elhagyja Helmert, és az Örkény előadása a címben beígért folytatás igényével indul is – „Nóra vagyok, Ibsen azonos című darabjából” –, Jelineknek azonban esze ágában sincs Ibsennél felvenni a fonalat. Nóra bemutatkozása helytállónak tűnhet, a metafiktív elszólás viszont éppen a biztosnak hitt kiindulópontra kérdez rá, ha ugyanis ez a Nóra valóban Ibsen hősnője volna, akkor aligha tudhatna saját, fiktív voltáról. Jelinek tehát amennyire eligazítja, annyira össze is zavarja a nézőt, a nyitány pimasz gesztusa pedig pontosan kijelöli, mi várható a továbbiakban.